З ад оранжевата пиктограма на кола с неравни следи от гуми зад нея се крие една от най-важните системи, която за почти три десетилетия от въвеждането й е спасила хиляди животи! Как започва всичко?
Още през 30-те години на миналия век немският инженер Робърт Бош патентова системата ABS. Тя идва в автомобилната индустрия от авиацията и е необходима за предотвратяване на блокиране на колелата по време на спиране. Минават обаче почти 40 години преди въвеждането му в масово производство; пробивът е направен от специалисти от Bosch и Mercedes-Benz. Именно на автомобили с трилъча звезда в емблемата ABS стана широко разпространен.
ABS се състои от сензори за скорост на колелата, електронен контролен блок и специален хидравличен блок, който регулира налягането на спирачната течност отделно за всеки механизъм. В резултат на гъвкавата и бърза работа на модулатора, автомобилът поддържа стабилност и остава управляем дори при аварийно спиране.
В края на 80-те години на миналия век Bosch пусна стандартен „тракшън контрол“, електронен асистент на водача, който предотвратява превъртането на колелата. Но основното събитие беше появата на ESP.
Първата кола, на която се появи ESP, е Mercedes-Benz S-Class Coupe - още през 1995 г. системата за стабилност (или стабилизация) стана стандартно оборудване за моделите с V12 двигатели, но само 4 години по-късно всички Mercedes-и започнаха да се оборудват с ESP. Впоследствие системата стана задължителна за всички нови модели.
Как работи системата за стабилизация?
Най-често шофьорите усещат работата й на хлъзгави настилки. Дори ако скоростта на влизане в завой да е само леко превишена, колата започва плъзгане и в този момент ESP (или който и да е от неговите аналози, наречени DSC, ESC, PSM, VDC и т.н.) стабилизира колата, задържайки я на траекторията.
Как става това?
Системата включва не само сензори за скорост и ABS хидравличен блок, но и сензори за странично ускорение, ъгъл на завиване и ъглова скорост спрямо вертикалната ос (въртящ момент). Електрониката „разбира“, че има недостатъчно (когато колата се изплъзне) или прекомерно (когато задната ос започне да се плъзга) сцепление и избирателно прилага спирачно усилие колелата, като в същото време намалява подаването на гориво.
Алгоритъмът на работа на ESP е много сложен и изисква скъпи тестове и „полиране“ на управляващата програма. Не е изненадващо, че системите за контрол на стабилността работят най-добре на премиум и спортни автомобили, където са инсталирани по-модерни механични компоненти. Добавени са и допълнителни функции като автоматично изсушаване на спирачните механизми по време на дъжд. Но дори и в евтини автомобили ESP може да предотврати загуба на контрол.
Какви други функции има ESP?
Съвременните системи могат не само да се борят с плъзгане на автомобил. Симулацията на блокиране на диференциала между колелата помага за излизане от снежно препятствие - електрониката спира ненатовареното колело, в резултат на което въртящият момент се прехвърля към другата страна.
Тази функция се използва и в спортните автомобили, не само в колите с 4х4 - електрониката избирателно прилага спирачно усилие върху колелата, контролирайки вектора на сцеплението. В резултат на това грешките на водача се компенсират, завиването на автомобила е по-стабилно.
Модерните системи имат няколко степени на контрол на сцеплението и самото ESP - например на хлъзгави настилки можете да разчитате повече на електрониката, а на сух асфалт можете да намалите границите на реакция, така че да не "задушава" и двигателя рано. Скъпите автомобили използват "премиум" версия на системата ESP с шест-бутална помпа (вместо двубутална помпа в масово произвежданите автомобили). Независимо от степента на натиск върху педала на спирачката, той осигурява бързо и равномерно разпределение на силите върху всеки от механизмите. В същото време се намалява нивото на вибрациите, предавани на купето и самия педал.
И накрая, модерният ESP работи заедно с други асистенти на водача - те осигуряват спиране (до аварийно) при използване на активен круиз контрол или други системи за безопасност (като следене на препятствия при движение на заден ход), както и асистенти при спускане по наклон и потегляне нагоре.
Може ли да се изключи стабилизиращата система?
Много автомобили предлагат функция за разхлабване хватката на стабилизиращата система или пълното й изключване. Защо да го правят това? Най-често ESP е конфигуриран с голям резерв, незабавно реагирайки на всяко приплъзване на колелото или най-малкото приплъзване на автомобила. И това не винаги е добре - например електрониката може да не ви позволи да излезете от кални или снежни коловози, ограничавайки двигателя.
Освен това в някои автомобили стабилизиращите системи са конфигурирани така, че да не пречат на управлението, докато самият водач не започне да коригира плъзгането или не натисне спирачката, преди ABS да се активира. По правило това се отнася за мощни и спортни автомобили, където се предполага определен опит на човека зад волана.
Но всеки, дори и най-примитивният ESP, може да предотврати загуба на контрол при смяна на лентите на хлъзгав път или възникване на ритмично поднасяне, причинено от внезапни маневри. Така електрониката ще продължи да служи в полза на човека, намалявайки броя на катастрофите и смъртните случаи по пътищата.